22.2.2016

Food related fun

Helmikuu on yllättäen herkuttelukuukausi. On laskiaispullia ja runebergintorttuja. Makeiden herkkujen lisäksi olen ollut mukana juhlimassa kiinalaista uutta vuotta ja opetellut tekemään filippiiniläistä ruokaa. Ihanaa!

Jossain tuolla takaraivossa on kuitenkin muistutus, että hei tämänhän piti olla laiha kuukausi joulun jälkeen. Terveellinen elämäntapa pitäisi olla jo opittuna ja ylimääräisten kilojen tulisi karista. Pitäisi osata tasapainoilla herkuttelun ja terveellisen syömisen välillä. Miksi ruoan ja ruokailun pitää olla niin "hankala" juttu. Kaksipiippuinen ja pirullinen. Jos osaamme syödä kohtuudessa ja nauttia kaikesta mitä suuhun pistämme ilman huonoa omaa tuntoa on kaikki enemmän kuin hyvin. Usein kuitenkin syömme yli tarpeidemme. Emme osaa lopettaa ajoissa tai kuten sanotaan: silmät syövät enemmän kuin vatsa jaksaa vetää.

Olen koko elämäni "kamppaillut" painoni kanssa. Varsinkin nuorempana. Minulla ei onneksi ole ollut syömishäiriötä, muuta kuin, että nautin ruoasta liikaa ja olin oppinut epäterveelliset ruokailutottumukset. Näin vanhemmiten olen syönyt terveellisemmin, mutta silti kilot kertyvät, koska aineenvaihdunta ei ole enää samanlainen kuin nuorena. Raskaudet ovat aina tuoneet lisäkiloja joita on vaikea karistaa. Se tilanne minulla on juuri nyt neljännen lapsen jäljiltä. Yritän kuitenkin olla hellä itseäni kohtaan ja odotan sitä motivaatiota ja tunnetilaa, joilloin olen valmis tarttumaan asiaan. Lähitulevaisuudessa on tarkoitus syödä entistä terveellisemmin ja päästä taas liikkumaan kunnolla. Pääasia on kuitenkin olla terve niin henkisesti kuin fyysisesti.

Filippiiniläisessä illassa teimme kevätrullia ja kookoskanaa ja riisiä.





 





Kiinalaisena uutena vuotena Yc oli järjestänyt meille mukavan illan. Söimme yhdessä ravintola Peninsula 1899ssä maistellen kiinalaisia ruokia. Lapset olivat mukana, joten kaiken toiminnan keskellä unohdin kuvata ruokia. Yksi kuva taisi tulla otettua. Uups. Mukava ilta kaikenkaikkiaan.















 





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti